miercuri, 12 februarie 2014

Carte vs Film: Stardust (Pulbere de stele)

Tristan trăieşte în Satul Zidului şi îşi doreşte sa călătorească. Îndragostit de Victoria, o conduce acasă într-o seară, doar ca să afle că tânăra urmează să accepte o altă cerere în căsătorie. Încercand s-o înduplece să-i dea o şansă, Tristan îi promite că îi va aduce steaua pe care au văzut-o căzând. Însă steaua a căzut dincolo de zidul de lângă sat, zidul păzit de localnici care nu lasă pe nimeni să treacă dincolo. Totuşi, Tristan reuşeşte să pătrunda pe tărâmul unde legendele prind viaţă, găsind-o pe Yvaine, steaua căzătoare, care a fost doborâtă de pe cer de un medalion pe care îl caută urmaşii Regelui din Stormhold. În plus, o vrăjitoare e şi ea pe urmele stelei, încercând să-i fure inima pentru a ramane veşnic tânără.

Am sentimente contradictorii legate şi de carte, şi de film... Cred că soluţia perfectă, în cazul de faţă, ar fi ca Neil Gaiman să rescrie romanul, folosind întâmplarile din film pentru că mi-a plăcut mult stilul lui de a scrie, dar mi-a plăcut mult mai mult povestea din film decât cea din carte...

În mare, cele doua sunt destul de asemănătoare, însă în film au decis să modifice câteva scene şi personaje, plus că au adăugat o confruntare finală mult mai impresionantă, care aduce ceva mai mult a confruntare.... Poate acţiunea romanului nu mi-a plăcut la fel de mult pentru că văzusem filmul înainte şi mă aşteptam să gasesc aceeaşi poveste şi in carte, însa în mod cert indiferent în ce ordine le-aş fi descoperit, tot mi se pare inadmisibil ca piratul Shakespeare să lipsească din roman... Personajul a fost atât de amuzant şi atât de important in dezvoltarea lui Tristan încat nu credeam că povestea poate avea loc fără el!

De fapt, poate că diferenţa cea mai mare dintre film şi carte nu e povestea în sine, ci faptul că filmul este despre un tânăr care îşi găseşte locul în lume (şi găseşte şi lumea în care îi e locul), pe când în roman mi s-a părut că Tristan se obișnuieşte imediat cu noua lume, fără să fie nevoie să se adapteze la ea. Plus că lipseşte Shakespeare!

Totuşi, romanul are şi el părţile lui bune, datorită cărora nu pot spune dacă am preferat cartea sau filmul... În primul rând, e scris de Gaiman, care reuşeşte mereu să creeze nişte lumi fantastice extraordinare, pline de magie, ceea ce am simţit mult mai puţin vazând filmul. Și apoi, sunt mici detalii mult mai bine explicate în carte - cum ar fi, spre exemplu, lumânările babiloniene - detalii care fac lumea de dincolo de zid mult mai veridică și mai interesantă. Tocmai de aceea cred că dacă autorul ar scrie povestea din film, ar ieşi combinaţia perfecta de acţiune, idei, personaje si lumi magice...

Daca nu aţi văzut încă filmul, citiţi cartea mai întâi! Altfel, sunt curioasă vouă care v-a plăcut mai mult?